„Oamenii fericiti nu consuma”

Ador scriitura lui Frederic Beigbeder, un veteran al publicitatii. Nu ma pot abtine sa nu il citez:

„Sint tipul care va vinde rahat. Ala de va face sa visati la lucruri pe care nu o sa le aveti niciodata. Cer vesnic albastru, gagici care nu sint niciodata nasoale, o fericire perfecta, retusata pe Photoshop. Imagini bibilite, muzica ultimul racnet. Apostolatul meu este sa va fac sa va curga balele. In profesia mea, nimeni nu va doreste fericirea, pentru ca oamenii fericiti nu consuma.”

Intuiti cam unde bat? Si eu practic aceeasi meserie! Cartea lui Beigbeder mi-a fost facuta cadou de un amic care ma stie ca sint una dintre cei mai buni vinzatori. Dupa ce am citit-o, m-am simtit atit de bulversata, incit am vrut sa plec la manastire. In pelerinaj, stiti ce am descoperit? Exact, vinzatori la fel de buni ca mine. Ba chiar mai buni, deja ma simteam complexata: il vindeau pe Dumnezeu! Il vindeau la promotie, normal. Tehnica de vinzare o avem clar transmisa de inca acum 2000 de ani, cind unul, pe nume Iuda, tot de frica, si-a vindut liderul la promotie, cu doar 30 de arginti. De ar fi stiut ce rating va fi avut mai tirziu liderul sau, cu siguranta ar fi cerut mai mult. Dar, ghici ce? I-a fost frica! I-a fost frica sa nu piarda tranzactia, asa ca a vindut ieftin.

Mi-am dat seama ca preotii sint niste extraordinar de buni lideri de mase, si culmea, nu ii condamn pentru asta! Ba chiar mai mult, am vrut sa invat mai mult de la ei. Si cu toata experienta mea de peste zece ani in vinzari, inca nu gasisem secretul succesului in vinzari. Cu ocazia pelerinajului, admirind frumusetea naturii, am descoperit alephul succesului: frica!

Da, frica! Teama. De aici vine sau pleaca totul. Frica este stapinul universului.  Frica ii tine pe oameni in priza. Frica le ghideaza viata. Frica le este oamenilor inceput si sfirsit, mama si tata. Si tot ce vreti. Cu frica ne hranim viata. Si cum altfel, cind oamenii au nevoie de autoritate? Ca sa isi gaseasca motivatie pentru actiunile intreprinse, oamenii au nevoie de o autoritate. Au nevoie sa stie de frica cuiva.

Iata, deci, cum poti vinde orice, oricui:  sadeste frica in oameni cit mult, si atunci ei vor fi clientii tai. Vor cumpara de la tine tot ce le propui. E adevarat ca ai nevoie de putina scoala combinata cu putin talent. Trebuie sa stii cum sa administrezi fricile, in functie de ce vrei sa vinzi.

Cea mai mare frica a omului este frica de moarte. Pe aceasta frica poti vinde cea mai larga gama de produse. Si da, pe Domnul amintit mai sus il vindem la aceasta categorie. Nu degeaba e categoria cea mai grea, e categoria lui Dumnezeu. Apoi mai putem vinde medicamente. Piata Domnului intra mereu in concurenta cu cea a medicamentelor. Este cea mai rivnita piata, deci cea mai rivnita frica. Cu siguranta, la un moment dat, cele doua piete se vor uni.

De la frica de moarte, putem deriva foarte usor la frica de imbatrinire. Aici vindem cosmetice si servicii de frumusete. Lista e lunga, acum ma intereseaza sa va subliniez cele mai vandabile frici.

Frica de singuratate vinde prieteniile, iubirile, relatiile conditionate. Mai exact, vrei sa ai o casnicie reusita in ochii lumii? Cultiva-i partenerului frica de singuratate si iti va fi docil. Apropo, vrei sa iti fie si fidel? Cultiva-i frica de a pierde securitatea financiara sau baga-i in cap ca nu are unde sa se duca daca pleaca.

Lucrezi in asigurari? Cultiva frica de dezastre, frica de boala, frica de accidente, dar nu uita de prima, cea de moarte.

Dan Luca denumeste trei tipuri de frici. Cele de la nivel superficial sint cele  care „se intimpla” si cele care necesita o actiune. Adaugam aici, pe linga cele enumerate mai sus, frica de a lua decizii, frica de a incheia sau incepe o relatie.

Al doilea nivel are de-a face cu starile noastre interioare si reflecta nivelul nostru de incredere si capacitatea de face fata provocarilor zilnice.

Apoi la nivelul cel mai profund, este frica ce sta la baza tuturor, frica de a nu te descruca cu ce iti trimite viata.

Frica ucide mintea de aceea oamenii vor cumpara din frica. Cu cit sint mai nefericiti oamenii si le intretinem aceasta stare de frica, cu atit vor cumpara mai mult.

Dar frica poate fi invinsa.Ca sa invingi frica, trebuie sa iesi din starea calduta de confort. O stiu oamenii care doresc sa se dezvolte personal. Cu cit esti mai preocupat de a studia cum functionam ca fiinte umane, cu atit esti mai puternic. Frica poate fi transformata din dusman in aliat. Si nu imi este teama ca, spunindu-va asta, imi voi pierde clientii.

Din contra, imi doresc sa intilnesc cit mai multi oameni fericiti, detasati de circul pe care il ofera consumerismul zi de zi.

Inspiratie!

2 comentarii

Din categoria Fără categorie

2 răspunsuri la „„Oamenii fericiti nu consuma”

Lasă un comentariu